Efektywna praca w domowym biurze – najlepsze wskazówki

Praca w domu może być tak fantastyczna, jak praca w biurze, ale stanowi również wyzwanie. Ujawnijmy, jak można na dłuższą metę efektywnie pracować w domu.

Wiele osób wyobraża sobie pracę w domu jako marzenie. Rano wykorzystujesz czas, który byłby potrzebny na podróż do pracy, by uprawiać sport. Podczas przerwy obiadowej gotuje się coś zdrowego, po południu idzie się na spacer, a przy dobrej pogodzie można pracować z kawiarni. Jednak rzeczywistość jest zazwyczaj inna.

Sport i zdrowe odżywianie jakoś nie stają się codzienną praktyką, a Ty w końcu robisz mniej przerw i pracujesz dłużej.
Ale to nie musi tak być! Jeśli zwrócisz uwagę na kilka rzeczy, biuro domowe może być wszystkim, na co miałeś nadzieję. Mam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci utrzymać wydajność i skuteczność w Twoim domowym biurze.

Jeśli pracujesz w biurze domowym, nagle musisz być zdyscyplinowany w swoim dniu pracy. Jednak w domu czają się rzeczy, które mogą nas rozpraszać. Ujawniamy najskuteczniejsze sposoby na efektywną pracę w biurze domowym!

By zwiększyć efektywność w domowym biurze radzimy:

1. Unikaj rozpraszania uwagi

W biurze domowym, przerwy spowodowane spotkaniami i kolegami są znacznie zminimalizowane, ale jesteś rozproszony przez wiele innych rzeczy. Na przykład: zaległe rzeczy do prania. Aby się rozproszyć,  nie musisz nawet nic robić. Wystarczy, że myśli powędrują do zwykłych domowych spraw, aby znacznie zmniejszyć wydajność. Dlatego dla większości ludzi ważne jest, aby ich biuro domowe znajdowało się w cichym i uporządkowanym miejscu w domu. Niektórym nie przeszkadza papierowy chaos na biurku, ale wielu ludzi nie może się w tym chaosie skoncentrować.

Wskazówka: Miejsce pracy powinno być nie tylko miejscem, w którym możesz pracować w ciszy i spokoju, ale także miejscem, w którym czujesz się komfortowo. Uczestnicy badania, którego wyniki opublikowała amerykańska National Library of Medicine, którzy ozdobili swoje biuro roślinami i zdjęciami, jakie chcieli, znacząco zwiększyli efektywność pracy. Raport do wglądu tu . Kwiatek, zdjęcie bliskich czy inny osobisty gadżet na biurku, które wynikają z Twej własnej potrzeby sprzyjają efektywności Twej pracy. Nie należy jednak zakładać, iż zdjęcie ukochanej babci spoglądającej na twą tastaturę automatycznie sprawi, iż w 3 miesiące otrzymasz zawodowy awans.

2. Zrób ukierunkowane przerwy

Osoby, które chcą pracować wydajnie, czy to w biurze, czy w domu, powinny robić to w określonych odstępach czasu. Oznacza to: 90 minut niezakłóconej pracy, po których następuje 10-15 minutowa przerwa. Przyczyna tego jest faktycznie fizyczna i opiera się na zasadzie cyklu podstawowej aktywności wypoczynkowej BRAC (Basic Rest Activity Cycle).

Naukowcy odkryli, że ludzki mózg przechodzi przez różne fazy działania. Zgodnie z tym, nasza uwaga zanika po 90 do 120 minutach – i nic nie możemy na to poradzić. To po prostu dlatego, że nasze fale mózgowe tak funkcjonują.
Więc jeśli myślisz, że możesz zrobić więcej pracując w ciągu dnia bez przerwy, to się mylisz. W rzeczywistości, te obszary mózgu, które przepracowały swój limit czasowy, potrzebują oddechu. W tym czasie powinniśmy się idealnie zrelaksować lub przenieść. Alternatywnie, wystarczy też zrobić coś zupełnie innego, tj. zadanie, które zajmuje inne obszary mózgu.
Ci, którzy nie przestrzegają tej zasady, stają się nieuważni i wyczerpani. Wtedy opanowuje ich stres, który objawia się poprzez drażliwość lub zmęczenie.

Wskazówka: Tylko dlatego, że jesteś w swoim biurze domowym i może nie masz już żadnych spotkań, nie musisz rezygnować ze swego notatnika. Używaj go dalej i dziel dzień na bloki, po których następują przerwy – a następnie trzymaj się go. Będzie to łatwiejsze, jeśli zapiszesz, co chcesz zrobić w 90-minutowych blokach. Później możesz również “odhaczyć” swoje zadania, co daje Ci dodatkową motywację. Możesz nawet wpisać w nim, co chcesz robić w przerwach. Może to być spacer, jakieś ćwiczenia rozciągające, a nawet przerwa na kawę, tak jak lubisz.

3. Koncentruj się na jednej rzeczy

Istnieje prosty eksperyment: policz do dziesięciu. Następnie należy wymienić pierwsze dziesięć liter alfabetu. Prawdopodobnie mógłbyś po prostu grzechotać obydwoma w głowie. Teraz naprzemiennie podawaj numer i odpowiednią literę. Więc: 1a, 2b, 3c itd. . . Pewnie utknąłeś najpóźniej o 6f i musiałeś się zastanowić, która litera należy do 7. Wielozadaniowość nie działa. Potwierdzają to liczne badania. To dlatego, że tak naprawdę nie robimy dwóch rzeczy na raz. Zamiast tego, po prostu ciągle skaczemy z jednej rzeczy do drugiej. Więc nigdy nie uda nam się zanurzyć w głąb tematu. W końcu oba zadania na tym cierpią, a to trwa znacznie dłużej.

Problem polega na tym, że nowoczesne miejsce pracy wymaga wielozadaniowości. Dziesięć jednocześnie otwartych zakładek, czaty, rozmowy telefoniczne oraz prośby szefów i kolegów o przysługę “tylko szybko”;  uniemożliwiają nam pełną koncentrację na jednej rzeczy. Z czasem tracimy nawet tę zdolność do koncentracji. Biuro domowe to dobra okazja do przećwiczenia tzw. jednozadaniowości i ponownego nauczenia się, jak w pełni skupić się na jednej rzeczy.

Na początku wykonywania pracy nasz mózg nadal opiera się jednozadaniowości. Ponieważ wielozadaniowość sprawia, że czujemy się lepiej. Mózg jest stale stymulowany przez nowe wrażenia, które stale nagradza dopaminą. Dopamina jest hormonem szczęścia. Tak więc wielozadaniowość czyni nas w tej chwili szczęśliwymi. Na dłuższą metę jednak powoduje to stres i jest bardziej uciążliwe dla mózgu. Wzrost poziomu dopaminy nie ma miejsca, gdy pracujemy jednozadaniowo. Dlatego na początku jest to nudne i monotonne. Ale kiedy już nauczymy się koncentrować na jednej rzeczy przez dłuższy czas, zostaniemy nagrodzeni: wykonujemy pracę lepiej i szybciej – i obniżamy poziom stresu. Może będziemy mniej szczęśliwi, ale za to mniej zestresowani!

4. Dress for Success

W języku angielskim “Dress for Success”  po polsku można by powiedzieć : “ubranie czyni zwycięzcę”.  Może nie brzmi to seksownie, ale treść w zasadzie oznacza tylko tyle, co: jeśli dobrze się ubierasz, czujesz się dobrze. Tylko dlatego, że jesteś w swoim domowym biurze, nie musisz siedzieć na kanapie w piżamie, kiedy pracujesz. Przygotuj się na dzień z rana, jak gdybyś wychodził z domu. To naprawdę robi dużą różnicę. Poczujesz się lepiej. Jakbyś miał być super produktywny i wspinać się po drabinie kariery z domu. A spontaniczne wideokonferencje nie będą czynnikiem stresującym, ale mile widzianą odmianą. Namawiam Was do spróbowania pracy w domu według tych zasad. Niech się uda, a nagrodą niech będzie delikatny uśmiech zadowolenia po skończonym dniu Twego home office day.